header-kunnskapsbank-high-res
Hallingdal Rides, Magnus Grönberg B&W
TNR_NESBYEN-0444 B&W
Foto_Hans_Martin_Nysæter_3 B&W
Stibygging Trytetjern i Nesbyen, foto Lars Storheim
previous arrow
next arrow
MENY
  • Hjem
  • Innsikt
  • Fagutdanning
  • Om oss
  • Kunnskapsbank

ADVARER OM LOVFORSLAG

Opplysningskontoret for Terrengsykling advarer mot Motorferdsellovutvalgets forslag om et nasjonalt forbud mot elsykler utenfor grus- og turveier i utmark. Vi mener at et slikt forbud vil ha omfattende negative konsekvenser for sykling som transportmiddel, folkehelse, og norsk reiseliv. Forslaget er dårlig forankret i empirisk dokumentasjon og risikerer å ramme sårbare grupper og svekke Norges posisjon som en attraktiv sykkeldestinasjon.

(English version follows)

Syklist Høgevarde i Hallingdal
Foto: Lars Storheim

1. Elsykler er viktige for Norges grønne omstilling

  • Norge har satt seg mål om at 8 % av all mobilitet skal skje med sykkel, 20 % i byene.
  • Elsykler spiller en sentral rolle i å nå dette målet ved å fjerne barrierer knyttet til fysisk form
  • Elsykler har på 10 år gått fra 1% til 23 % av sykkelsalget i Norge, og størstedelen av disse er terrengsykler som brukes i både byområder og i naturen.
  • Begrenses og kompliseres bruken av elsykler vil dette kunne bremse den positive utviklingen.

2. Ingen dokumentasjon for økt slitasje eller konfliktnivå

  • Det finnes ingen dokumentasjon for at elsykler sliter mer på terrenget. Derimot har studier indikert at slitasjen fra elsykler er tilnærmet identisk med tradisjonelle sykler.
  • Studier viser at elsyklister foretrekker etablerte stier og sjelden søker seg til sårbare eller ukjente områder, da dette krever høyere tekniske ferdigheter, navigeringsevner og hensyn til batterilevetid.
  • Til tross for elsyklenes økende popularitet, har ingen norske kommuner funnet det nødvendig å innføre lokale restriksjoner på elsykler, og konfliktnivået er svært lavt.

3. Urettferdig innvirkning på sårbare grupper

  • Forbudet vil spesielt ramme eldre, nybegynnere og personer med nedsatt funksjonsevne
  • Dette vil bidra til å øke ulikhetene i tilgang til friluftsliv og natur, og marginalisere de som har mest nytte av elsykler.

4. Negative konsekvenser for norsk reiseliv

  • Sykkelturisme er en viktig del av norsk reiseliv og Norge har aldri vært mer attraktivt som sykkelland blant nordmenn og utlendinger. Et forbud vil utestenge en vesentlig andel av brukerne i norske sykkelanlegg, og et forbud vil gjøre Norge mindre attraktivt som reisemål.
  • Dette vil ha store økonomiske konsekvenser for lokalsamfunn og nasjonaløkonomien, da sykkelturisme bidrar med betydelige inntekter – både i form av økt omsetning og folkehelse.

5. En mer kompleks og fragmentert lovgivning

  • Et nasjonalt forbud kan føre til et lappeteppe av lokale reguleringer, som vil være ekstremt ressurskrevende å utarbeide, og som vil gjøre det vanskeligere for syklister å navigere.
  • Dette vil øke forvaltningsbehovet og motvirke intensjonen om en forenklet lovgivning.

Anbefaling

  • Vi oppfordrer til en kunnskapsbasert tilnærming til stiforvaltning i stedet for et generelt forbud som treffer én enkelt brukergruppe.
  • Dette inkluderer opplysningsarbeid rettet mot syklister, samt en bredere verktøykasse og bedre finansieringsordninger for stibygging og vedlikehold.

Les hele høringsuttalelsen her:

Spørsmål eller innspill til saken?

Kontakt oss!


English version

Critical Assessment of the Proposed Ban on E-bikes Outside Gravel Roads and Multi-Use Paths in Nature

The Information Office for Mountain Biking warns against the Motor Vehicle Law Committee’s proposal for a national ban on e-bikes outside gravel roads and wide multi-use paths in nature. We believe that such a ban will have extensive negative consequences for cycling as a mode of transport, public health, and Norwegian tourism. The proposal is poorly supported by empirical evidence and risks affecting vulnerable groups while weakening Norway’s position as an attractive cycling destination.

#1 E-bikes are crucial for Norway’s green transition

  • Norway has set a goal that 8% of all mobility should be by bicycle, with a 20% target in cities.
  • E-bikes play a central role in achieving this goal by minimizing barriers related to physical fitness.
  • Over 10 years, e-bikes have increased from 1% to 23% of bicycle sales in Norway, with the majority being mountain bikes used both in urban areas and in nature.
  • Restricting and complicating the use of e-bikes could slow down this positive development.

#2 No evidence of increased wear or conflict levels

  • There is no evidence that e-bikes cause more wear on trails. On the contrary, studies indicate that the wear from e-bikes is nearly identical to that of traditional bicycles.
  • Studies show that e-MTB riders prefer established trails and rarely seek out vulnerable or unknown areas, as this requires higher technical skills, navigation abilities, and consideration of battery life.
  • Despite the increasing popularity of e-bikes, no Norwegian municipalities have found it necessary to impose local restrictions on e-bikes, and the conflict level is very low.

#3 Unfair impact on vulnerable groups

  • The ban will especially affect the elderly, beginners, and people with disabilities.
  • This will increase inequalities in access to outdoor recreation and nature, marginalizing those who benefit most from e-bikes.

#4 Negative consequences for Norwegian tourism

  • Cycle tourism is an important part of Norwegian tourism, and Norway has never been more attractive as a cycling destination for both Norwegians and foreigners. A ban will exclude a significant portion of users from Norwegian mountain bike facilities and make Norway less attractive as a cycling destination.
  • This will have major economic consequences for local communities and the national economy, as cycle tourism contributes significantly to revenues, both in terms of increased sales and public health.

#5 A more complex and fragmented legislation

  • A national ban could lead to a patchwork of local regulations, which would be extremely resource-intensive to develop and make it more difficult for cyclists to navigate.
  • This will increase administrative needs and counteract the intention of simplified legislation.

Recommendations

  • We advocate for a knowledge-based approach to trail management instead of a general ban targeting a single user group.
  • This includes educational efforts directed at cyclists, as well as a broader toolbox and better funding schemes for trail building and maintenance.

Read our consultation paper here:

Questions or input?

Get in contact

Relatert innhold

FØRST I EUROPA

SKAL SERTIFISERE STIBYGGERE

NY EUROPEISK SERTIFISERING

Stibygg hjul

Opplysningskontoret for Terrengsykling
Hemsedal Veksthus
3560 Hemsedal
hei@stibygg.no

Associate member of
LinkedIn logo

© Copyright 2025 | Design og web av Kreator