Opplysningskontoret for Terrengsykling advarer mot Motorferdsellovutvalgets forslag om et nasjonalt forbud mot elsykler utenfor grus- og turveier i utmark. Vi mener at et slikt forbud vil ha omfattende negative konsekvenser for sykling som transportmiddel, folkehelse, og norsk reiseliv. Forslaget er dårlig forankret i empirisk dokumentasjon og risikerer å ramme sårbare grupper og svekke Norges posisjon som en attraktiv sykkeldestinasjon.
(English version follows)
1. Elsykler er viktige for Norges grønne omstilling
- Norge har satt seg mål om at 8 % av all mobilitet skal skje med sykkel, 20 % i byene.
- Elsykler spiller en sentral rolle i å nå dette målet ved å fjerne barrierer knyttet til fysisk form
- Elsykler har på 10 år gått fra 1% til 23 % av sykkelsalget i Norge, og størstedelen av disse er terrengsykler som brukes i både byområder og i naturen.
- Begrenses og kompliseres bruken av elsykler vil dette kunne bremse den positive utviklingen.
2. Ingen dokumentasjon for økt slitasje eller konfliktnivå
- Det finnes ingen dokumentasjon for at elsykler sliter mer på terrenget. Derimot har studier indikert at slitasjen fra elsykler er tilnærmet identisk med tradisjonelle sykler.
- Studier viser at elsyklister foretrekker etablerte stier og sjelden søker seg til sårbare eller ukjente områder, da dette krever høyere tekniske ferdigheter, navigeringsevner og hensyn til batterilevetid.
- Til tross for elsyklenes økende popularitet, har ingen norske kommuner funnet det nødvendig å innføre lokale restriksjoner på elsykler, og konfliktnivået er svært lavt.
3. Urettferdig innvirkning på sårbare grupper
- Forbudet vil spesielt ramme eldre, nybegynnere og personer med nedsatt funksjonsevne
- Dette vil bidra til å øke ulikhetene i tilgang til friluftsliv og natur, og marginalisere de som har mest nytte av elsykler.
4. Negative konsekvenser for norsk reiseliv
- Sykkelturisme er en viktig del av norsk reiseliv og Norge har aldri vært mer attraktivt som sykkelland blant nordmenn og utlendinger. Et forbud vil utestenge en vesentlig andel av brukerne i norske sykkelanlegg, og et forbud vil gjøre Norge mindre attraktivt som reisemål.
- Dette vil ha store økonomiske konsekvenser for lokalsamfunn og nasjonaløkonomien, da sykkelturisme bidrar med betydelige inntekter – både i form av økt omsetning og folkehelse.
5. En mer kompleks og fragmentert lovgivning
- Et nasjonalt forbud kan føre til et lappeteppe av lokale reguleringer, som vil være ekstremt ressurskrevende å utarbeide, og som vil gjøre det vanskeligere for syklister å navigere.
- Dette vil øke forvaltningsbehovet og motvirke intensjonen om en forenklet lovgivning.
Anbefaling
- Vi oppfordrer til en kunnskapsbasert tilnærming til stiforvaltning i stedet for et generelt forbud som treffer én enkelt brukergruppe.
- Dette inkluderer opplysningsarbeid rettet mot syklister, samt en bredere verktøykasse og bedre finansieringsordninger for stibygging og vedlikehold.
Les hele høringsuttalelsen her:
Spørsmål eller innspill til saken?
English version
Critical Assessment of the Proposed Ban on E-bikes Outside Gravel Roads and Multi-Use Paths in Nature
The Information Office for Mountain Biking warns against the Motor Vehicle Law Committee’s proposal for a national ban on e-bikes outside gravel roads and wide multi-use paths in nature. We believe that such a ban will have extensive negative consequences for cycling as a mode of transport, public health, and Norwegian tourism. The proposal is poorly supported by empirical evidence and risks affecting vulnerable groups while weakening Norway’s position as an attractive cycling destination.
#1 E-bikes are crucial for Norway’s green transition
- Norway has set a goal that 8% of all mobility should be by bicycle, with a 20% target in cities.
- E-bikes play a central role in achieving this goal by minimizing barriers related to physical fitness.
- Over 10 years, e-bikes have increased from 1% to 23% of bicycle sales in Norway, with the majority being mountain bikes used both in urban areas and in nature.
- Restricting and complicating the use of e-bikes could slow down this positive development.
#2 No evidence of increased wear or conflict levels
- There is no evidence that e-bikes cause more wear on trails. On the contrary, studies indicate that the wear from e-bikes is nearly identical to that of traditional bicycles.
- Studies show that e-MTB riders prefer established trails and rarely seek out vulnerable or unknown areas, as this requires higher technical skills, navigation abilities, and consideration of battery life.
- Despite the increasing popularity of e-bikes, no Norwegian municipalities have found it necessary to impose local restrictions on e-bikes, and the conflict level is very low.
#3 Unfair impact on vulnerable groups
- The ban will especially affect the elderly, beginners, and people with disabilities.
- This will increase inequalities in access to outdoor recreation and nature, marginalizing those who benefit most from e-bikes.
#4 Negative consequences for Norwegian tourism
- Cycle tourism is an important part of Norwegian tourism, and Norway has never been more attractive as a cycling destination for both Norwegians and foreigners. A ban will exclude a significant portion of users from Norwegian mountain bike facilities and make Norway less attractive as a cycling destination.
- This will have major economic consequences for local communities and the national economy, as cycle tourism contributes significantly to revenues, both in terms of increased sales and public health.
#5 A more complex and fragmented legislation
- A national ban could lead to a patchwork of local regulations, which would be extremely resource-intensive to develop and make it more difficult for cyclists to navigate.
- This will increase administrative needs and counteract the intention of simplified legislation.
Recommendations
- We advocate for a knowledge-based approach to trail management instead of a general ban targeting a single user group.
- This includes educational efforts directed at cyclists, as well as a broader toolbox and better funding schemes for trail building and maintenance.
Read our consultation paper here:
Questions or input?