Siden 2015 har Hallingdal-regionen investert kraftig i å styrke attraktiviteten i sommermånedene. En rykende fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at sykkelprosjektet kan ha vært en meget bra investering for regionen.
Helårssatsing
Hallingdal er tradisjonelt kjent som en vintersportsregion med flere tusen kilometer tråkkede langrennsspor og alpine fyrtårn som bl.a. Hemsedal og Geilo. Men de senere årene har de 6 destinasjonene i regionen (OFT-medlemmene Flå/Høgevarde, Nesbyen, Gol, Ål, Geilo og Hemsedal) også kastet seg inn i kampen om å bli Skandinavias ledende sykkelmekka. For å nå dette målet har det blitt investert tungt i utvikling av nye sykkelstier, som f.eks. «Hallingspranget» i Nesbyen, Norges lengste flytsti på hele 17 km. Totalt er det bygget over 120 kilometer nye sykkelstier og investert mer enn 140 MNOK (inkl. mva) siden starten i 2015. Men hva har Hallingdal fått igjen for den investeringen?
Bidrar til et sosialt bærekraftige lokalsamfunn
For å finne svar har Transportøkonomisk institutt samlet innspill fra 1000 syklister som besøkte regionen i 2023-sesongen. Det er i tillegg gjennomført både referansegruppe- og dybdeintervjuer, samt analysert generelle økonomiske datakilder. Ettersom 2023-sesongen var av den krevende sorten, med hundreårsflom og store reduksjoner i sykkeltilbudet, var det heftet ekstra stor spenning til funnene. Dette er noen av hovedkonklusjonen i rapporten:
- Terrengsykkelproduktet genererte totalt 70 800 ekstra gjestedøgn. Det er overnattinger som ikke ville skjedd hvis det ikke hadde vært for sykkelmulighetene. Økningen kommer i form av nye besøk, men også ved at de som kommer velger å bli flere dager. Lengre oppholdstid per reise og gir også mindre utslipp per overnatting!
- Økningen i antall overnattinger sammen med syklistenes relativt høye forbruk (på overnatting, shuttleservice, sykkelutleie, utstyr, guidetjenester, mat, drikke etc.) gjorde at Hallingdals satsing på stisykling genererte en meromsetning på 105 millioner kroner (ekskl. mva.) bare i 2023. Det tilsvarer en økt verdiskaping på 36,8 millioner kroner i året. Regner vi også med salg av sykler til besøkende, er verdiskapingen på ca. 40 millioner kroner.
- Med tanke på framtidig befolkningsutvikling er det spesielt gledelig at det er særlig de unge under 30 år som er positive til satsingen. Her svarer hele 62 prosent at sykkelmulighetene gjør Hallingdal til et mer attraktivt sted å bosette seg.
- Det økte aktivitetsnivået som følger av sykkelsatsingen beregnes til kr. 2,52 mrd i helseeffekter. Det er viktig å understreke at denne type beregninger er forbundet med høy grad av usikkerhet, men underbygger likevel at helseeffektene i satsingen er betydelige.
- Satsingen har bidratt til å utvide aktivitetstilbudet i dalen, skape nye møteplasser og bidratt til å skape mer liv og røre i kommunen, samtidig som det har skapt nye jobbmuligheter som er viktig for å holde på de unge. At sykkelsatsingen i Hallingdal bedrer innbyggernes livskvalitet, bolyst og blilyst, betyr at satsingen ikke bare bidrar til et mer miljømessig og økonomisk bærekraftig reiseliv i dalen, men kan også være et eksempel på hvordan slike satsinger også bidrar til å bygge sosialt bærekraftige lokalsamfunn.
Hele rapporten kan lastes ned her: https://www.toi.no/publikasjoner/ringvirkningsanalyse-terrengsykkelsatsingen-i-hallingdal
Har du flere spørsmål?