Opplysningskontoret for Terrengsykling har samarbeidet med Norske Instruktører og Guider (NIG) om å bygge opp en nasjonal standard for terrengsykkelguider og -instruktører. Så langt har hundrevis av syklister deltatt på ett av NIG sine 3 nasjonale kurstrinn. I slutten av oktober var det duket for den årlige europeiske eksamen for terrengsykkelguider og -instruktører, som er den gjeveste guidesertifiseringen innen terrengsykling. NIG var tradisjonen tro sterkt representert.
Tøft eksamensprogram
Simon Gustavsson er daglig leder i NIG og sertifisert på øverste europeiske nivå. I år var han én av 8 utvalgte sensorer, som hadde fått i oppdrag å evaluere 8 internasjonale sykkelguider. Årets kandidater har alle jobbet seg opp gjennom sine nasjonale utdanningsprogrammer og tatt turen til Slovenia for å krone CV med det ettertraktede «EOMTBing»-merket. Her må de gjennom et tøft eksamensprogram: Gjennom 5 dager blir kandidatene testet i intet mindre enn 7 deleksamener, som skal sikre at guiden har komplette ferdigheter innen alt fra navigasjon til gruppedynamikk, instruksjon og sykkelferdigheter, til håndtering av skader og defekt utstyr på avsides lokasjoner.
– «Skal jeg være ærlig, er jeg ikke misunnelig på kandidatene! Dette er fysisk og mentalt krevende saker. Kandidatene gir sitt ytterste, men likevel er det de færreste som står i alle deleksamener på første forsøk. Det tok meg tre ganger å bestå alle momenter selv.», uttaler Gustavsson.
Vi må bygge nasjonale kandidater opp til et høyt internasjonalt nivå
– Simon Gustavsson, Daglig leder i NIG
Norge henger godt med internasjonalt
I år var det også to norske guider, som skulle prøve å slippe gjennom nåløyet på årets eksamen. Det holdt nesten og begge leverte en flott prestasjon med “bestått” på 5 av de 7 eksamener. Neste år kan de gjøre et nytt forsøk på de 2 resterende eksamener, og dermed få internasjonal EOMTBing-sertifisering. De var imidlertid langt fra de eneste som til slutt måtte reise fra Slovenia med uforrettet sak. Av 8 kandidater var det bare én som sto eksamen! Gustavsson mener høye krav er viktige for eksamen:
– «Kravene i EOMTBing er strenge, men det er nødvendig for at graden skal anerkjennes på tvers av Europa – bl.a. i Frankrike som har lang tradisjon og yrkesstatus knyttet til terrengsykkelguider. Vi ser på det som en veldig positiv impuls i forhold til våre kurs i Norge. Vi må bygge nasjonale kandidater opp til et høyt internasjonalt nivå, og det er et klapp på skulderen at våre guider tradisjonelt klare seg såpass godt som de gjør – samt at vi blir betrodd med rollen som sensor på årets viktigste begivenhet i den europeiske guideorganisasjonen. NIG har stått med sensor på alle tidligere eksamener unntatt den første»
Fakta:
Om «EMOTBing-eksamen»
Organisasjonen EO-MTBING (European Organisation of Mountain Bike Instructor-Guides) ble etablert i 2015 og har i dag nasjonale 10 medlemmer:
- Frankrike
- Sveits
- Slovenia
- Nederland
- Storbritannia
- Danmark
- Østerrike
- Tyskland
- Romania
- Norge
Målsettingen er en felles Europeisk standard for terrengsykkelguiding og -instruksjon i hele Europa. Dette er forankret i et felles kompetanserammeverk og guideeksamen, som dekker alle medlemslandene.
Eksamen er delt i 7 deleksamner. De syv testmomentene skal representere alle ferdigheter som en MTB instruktør/guide skal kunne på toppnivå. Det er svært høye krav og langt fra alle deltaker består første runde.
De 7 deleksamener er:
- Guideeksamen: Deltakerne får en bestemt rute som skal guides. De har 1,5 dags forberedelsestid for scouting og innsamling av informasjon, lage skriftlig risikovurdering og lage innhold for gjennomføring av tur. Med på tur har de «live clients», som er riktige gjester de aldri har møtt før, samt to sensorer. Etter turen får sensorene stille en rekke spørsmål og går gjennom dokumentasjonen som guiden har forberedt. Det gjøres vurdering av aspirantens lederskap, kommunikasjonsevne, sikkerhetsopplegg og «flow».
- Instruksjon: Aspiranten får et tema som skal læres bort til «live-clients». Eksempel på tema kan være svingteknikk, bratt terreng, forsere hindringer, linjevalg, crux/klatreteknikk, osv. Også her er det to sensorer som observerer og gjør en vurdering av teknisk innhold og den pedagogiske tilnærmingen.
- Trailside repair: Tester aspirantens evne til å reparere sykler i felt. Bruk av verktøy og kunnskap om enkle reparasjoner og sykkeloppsett.
- Emergency Handling: Tester guidene evne til å håndtere et nødsituasjon. To sensorer leder deltakeren gjennom et scenario og aspiranten må forklare hvordan man ville ha løst situasjonen.
- Higher speed test: Har til formål å teste kandidatens ferdigheter i å ta seg raskt og sikkert ned en sti. Testen bidrar til å sikre at guiden har ferdighetene som kreves for å guide og instruere gjester med avanserte sykkelferdigheter, eller raskt å kunne oppsøke hjelp i en nødsituasjon. Sensorer og lokale guider setter referansetid på et nedoversegment og aspiranten må klare samme rute innenfor 130% av denne tiden.
- Slow speed test er enda en test i sykkelferdigheter. Det testes i god gammeldags «cruxing» med 10 ulike soner fordelt på 2 baner. For å bestå skal 6 soner sykles uten å sette ned foten.
- Navigasjon/Endurance: Her får deltakeren et kart og en liste med 5 stk UTM-koordinater. Hver «stasjon» må oppsøkes uten bruk av digitale hjelpemidler, og guiden må gjennomføre innenfor 30% av referansetid, som blir satt av lokale sensorer.
Av 19 norske Instruktør/Guider som har valgt å gå de øverste modulene (nivå 3) i NIG sin kursstige videre mot EO-MTBing eksamen, er det så langt 6 stykker som oppnådd EO-MTBing-status i Norge. Ytterligere 5 har bestått flere deleksamener, men ikke bestått alle 7 enda.
Interessert i å gå guidekurs? Sjekk blisykkelguide.no for mer info.
Har du flere spørsmål?