Opplysningskontoret for Terrengsykling advarer mot Motorferdsellovutvalgets forslag om et nasjonalt forbud mot elsykler utenfor grus- og turveier i utmark. Vi mener at et slikt forbud vil ha omfattende negative konsekvenser for sykling som transportmiddel, folkehelse, og norsk reiseliv. Forslaget er dårlig forankret i empirisk dokumentasjon og risikerer å ramme sårbare grupper og svekke Norges posisjon som en attraktiv sykkeldestinasjon.
1. Elsykler er viktige for Norges grønne omstilling
- Norge har satt seg mål om at 8 % av all mobilitet skal skje med sykkel, 20 % i byene.
- Elsykler spiller en sentral rolle i å nå dette målet ved å fjerne barrierer knyttet til fysisk form
- Elsykler har på 10 år gått fra 1% til 23 % av sykkelsalget i Norge, og størstedelen av disse er terrengsykler som brukes i både byområder og i naturen.
- Begrenses og kompliseres bruken av elsykler vil dette kunne bremse den positive utviklingen.
2. Ingen dokumentasjon for økt slitasje eller konfliktnivå
- Det finnes ingen dokumentasjon for at elsykler sliter mer på terrenget. Derimot har studier indikert at slitasjen fra elsykler er tilnærmet identisk med tradisjonelle sykler.
- Studier viser at elsyklister foretrekker etablerte stier og sjelden søker seg til sårbare eller ukjente områder, da dette krever høyere tekniske ferdigheter, navigeringsevner og hensyn til batterilevetid.
- Til tross for elsyklenes økende popularitet, har ingen norske kommuner funnet det nødvendig å innføre lokale restriksjoner på elsykler, og konfliktnivået er svært lavt.
3. Urettferdig innvirkning på sårbare grupper
- Forbudet vil spesielt ramme eldre, nybegynnere og personer med nedsatt funksjonsevne
- Dette vil bidra til å øke ulikhetene i tilgang til friluftsliv og natur, og marginalisere de som har mest nytte av elsykler.
4. Negative konsekvenser for norsk reiseliv
- Sykkelturisme er en viktig del av norsk reiseliv og Norge har aldri vært mer attraktivt som sykkelland blant nordmenn og utlendinger. Et forbud vil utestenge en vesentlig andel av brukerne i norske sykkelanlegg, og et forbud vil gjøre Norge mindre attraktivt som reisemål.
- Dette vil ha store økonomiske konsekvenser for lokalsamfunn og nasjonaløkonomien, da sykkelturisme bidrar med betydelige inntekter – både i form av økt omsetning og folkehelse.
5. En mer kompleks og fragmentert lovgivning
- Et nasjonalt forbud kan føre til et lappeteppe av lokale reguleringer, som vil være ekstremt ressurskrevende å utarbeide, og som vil gjøre det vanskeligere for syklister å navigere.
- Dette vil øke forvaltningsbehovet og motvirke intensjonen om en forenklet lovgivning.
Anbefaling
- Vi oppfordrer til en kunnskapsbasert tilnærming til stiforvaltning i stedet for et generelt forbud som treffer én enkelt brukergruppe.
- Dette inkluderer opplysningsarbeid rettet mot syklister, samt en bredere verktøykasse og bedre finansieringsordninger for stibygging og vedlikehold.
Spørsmål eller innspill til saken?