Motorferdselsutvalgets forslag om å forby elsykler utenfor vei og turveier vekker stor overraskelse. Utvalget har unngått å involvere sentrale fagmiljøer i terrengsykkelbransjen og baserer seg på mangelfull dokumentasjon. OFT mener at dagens regelverk fungerer godt, og at god planlegging, tilrettelegging og vedlikehold kan løse de fleste utfordringer.
Nyheten om Motorferdselsutvalgets forslag om å forby elsykler utenfor vei og turveier kom like overraskende på oss som på resten av Terrengsykkel-Norge. Det er oppsiktsvekkende at utvalget har jobbet med forslaget i 2,5 år uten å involvere relevante miljøer for terrengsykling.
Utvalget har nådd sin konklusjon helt uten håndfast dokumentasjon på at elsykling i terrenget gir mer slitasje enn vanlige terrengsykler. Internasjonal forskning viser dessuten at terrengsykling har lignende slitasjeeffekter som fotturer, men dog med litt økt slitasje på svært våte stier (som syklister for øvrig foretrekker å unngå).
Vi i OFT mener at hensynet til natur og friluftsliv bør gå hånd i hånd. Vi har i flere år arbeidet for å øke kompetansen innen bærekraftig planlegging, tilrettelegging og vedlikehold av stier, blant annet gjennom EU-prosjektet «DIRTT». Vår erfaring er at god planlegging, informasjon og tilrettelegging kan løse de fleste brukerkonflikter og slitasjeproblemer. Skal vi se etter løsninger på fremtidige utfordringer, bør vi starte med å fylle et stort nasjonalt kompetansegap innen stitilrettelegging og vedlikehold.
Det er veldig positivt at utvalget ikke har funnet konkrete problemer med dagens regulering av elsykler i utmark. Vi deler denne oppfatningen: Dagens regelverk er enkelt og brukervennlig, og kommuner kan gripe inn ved behov. Da elsykler ble tillatt på norske stier for 7 år siden, var det også knyttet usikkerhet til konsekvensene. I dag kan vi imidlertid se tilbake på en vellykket og så godt som problemfri implementering. Disse erfaringene bør veie tyngre enn et syltynt «føre-var-prinsipp», som er preget av løse antakelser og fravær av faglig tyngde.
«Det er veldig positivt at utvalget ikke har funnet konkrete problemer med dagens regulering av elsykler i utmark.»
En elsykkel som tilfredsstiller NS-EN 15194 er per definisjon en sykkel. Hele den globale sykkelbransjen går mot elektrifisering, hvilket gjør denne definisjonen helt logisk og riktig. Motsatt hva utvalget legger til grunn i sin anbefaling har el-terrengsyklene de siste årene blitt både lettere, fått mindre batteri og redusert trekkraft. Om få år vil det være tilnærmet umulig å skille el-terrengsykler fra tradisjonelle terrengsykler.
Vi lurer på hvordan det kan være hensiktsmessig å erstatte dagens velfungerende lovgivning med et regelverk som er vanskelig for syklister å forstå og følge, og som i praksis vil være umulig for myndighetene å håndheve?
Vi ser frem til å bidra til høringsrunden med fakta og erfaringer fra den norske og internasjonale terrengsykkelbransjen.
Innspill til saken?