Hvorfor utvikle terrengsykkelstier og -anlegg?
Gode friluftsarenaer understøtter en aktiv livsstil og stimulerer til bolyst og besøksturisme. De leder til positive økonomisk og helsemessige effekter for lokalsamfunnet. De siste årene har vi sett en tydelig tendens til at ungdommer i høyere og høyere grad tiltrekkes av egenorganiserte idretter og aktiviteter. Lek og moro er i fokus, og fysisk aktivitet er en hyggelig bieffekt.
Nordmenn elsker å sykle! Faktisk selges det hvert år flere terrengsykler enn alpinski i Norge. Men tradisjonelle stier er ofte vanskelige å sykle på for barn og ferske syklister, og derfor er det bare de flinkeste syklistene som faktisk bruker sykkelen i terrenget. Gjennom å tilpasse stier og arenaer for terrengsykler, har terrengsykling imidlertid potensial til å bli en folkesport.
Nordmenn elsker å sykle! Faktisk selges det hvert år flere terrengsykler enn alpinski i Norge.
Utviklingen er allerede i gang og de seneste årene har vært en oppblomstring av tilrettelagte terrengsykkelstier og -anlegg i Norge. Utviklingen skjer ikke bare på etablerte turistdestinasjoner, men også i urbane omgivelser og i små lokalmiljø. Terrengsyklingen har mange likhetstrekk med etablerte vinteridretter som alpin og langrenn: Opplevelsen gir flyt- og mestringsfølelse, motoriske utfordringer, god mosjon og blir en sosial møteplass.
For mange utvikler aktiviteten seg til en livsstil, som man identifiserer seg med, som påvirker forbruk, ferievalg og til og med hvor man velger å bosette seg. Det finnes etter hvert god dokumentasjon for de positive effektene som terrengsykkelarenaer bidrar til:
• Unik stedsidentitet
• Skaper bolyst
• Tiltrekker kvalifisert arbeidskraft
• Øker eiendomspriser
• Stimulerer til bedre folkehelse
• Tiltrekker tilreisende gjester
• Utjevner sesongsvingninger
For å oppnå disse positive effektene må terrengsykkelanlegget planlegges og bygges på en bra måte. Utviklingen er fortsatt ung, og det finnes mange fallgruver i prosessen. Her på Stibygg.no har vi oppsummert vår erfaring og innsikt fra utviklingsarbeid i fjellregionen, og håper den kan være et bidrag til at fremtidige terrengsykkelprosjekt får enda flere mennesker ut på sykkel.